marți, 15 octombrie 2013

Un sfat, vă rog

Dragii mei cititori creștini și ortodocși,

vreau să vă adresez o rugăminte: să îmi dați un sfat cu privire la o problemă.

În clasa fiului meu mai mare, care învață la un Colegiu Național ce poartă numele unui Sfînt transilvănean, de curînd canonizat, se organizează o petrecere de halloween.
Organizatorii, profesoare - care nu știu dacă sînt ortodoxe - și fiica unui preot ortodox - au inițiat mărețul proiect, la care participă toată clasa, în afară de băiatul meu și de încă un coleg.

Ce credeți că ar trebui să fac ca și părinte? Am drepturi să-mi manifest credința în școală pe această problemă?

Mulțumesc de pe acum pentru răspunsurile primite!
mat. E

9 comentarii:

Andreea Tatiana spunea...

cred ca este dreptul dvs sa va spuneti punctul de vedere, sunt convinsa ca mai sunt si alte mame care nu sunt de acord cu aceasta initiativa dar poate nu au curajul necesar sa ia atitudine. O atitudine ferma, argumentata si luata la timp poate schimba un rau mai mare din viitor. Oamenii care sustin acest tip de activitati nici nu realizeaza ce caramizi pun pt viitor sau poate nu vor sa realizeze, uneori e mai usor sa copiem ce fac altii fara a mai trece prin filtrul gandirii daca e bine sa nu ceea ce am ales ca model

http://raromecatona.blogspot.ro/2013/10/ghici-unde.html

Cristea Adrian spunea...

Nu vă poate nimeni obliga să participați. Probleme va avea copilul: e pregătit să le înfrunte? În ce măsură îl puteți sprijini? Puteți dealtfel să strigați ca Ioan în pustie... Călduț ar fi să-i scoateți un certificat medical. Fierbinte, să strigați NU! Fiecare după credință și după putere!

Taniuşa Corcoduşa spunea...

Noi traim in Spania si in scoala la copii mei an de an se sarbatoreste Halowenul incepind de la clasele mici pina la cele mai mari,incluind si mascarile pina la punctul critic si la decorarea scolii. Din pacate eu nu ma pot manifesta fiind intr-o tara straina unde sunt diferite nationalitati, desi nu pot sa evit lucrul ce invata ei in saptamina de halowen, in ziua in care o sarbatoresc eu nu le duc la scoala si am asa 6 ani de cind nu merg la scoala in aceasta zi. Nustiu care sunt drepturile la voi dar ma gindesc sa incercati sa discutati problema la asociatia de parinti daca aveti sau direct cu profesoara(?)

Stere spunea...

Draga matushka,
Nu e un sfat, e doar o parere. Bineinteles ca ai dreptul sa te opui acestei activitati extrascolare care ni se pare inutila si ridicola. Aici nu e vorba de educatia copiilor, ci de initiative neinspirate din partea unor oameni care se pare ca nu isi inteleg bine misiunea. Scriem din Canada unde Halloweenul este un prilej de a rupe monotonia unui timp fara jaloane spirituale si bineinteles, de a face comert. Din punctul asta de vedere, Thanksgiving, Halloweenul si Craciunul joaca exact acelasi rol aici. Din luna septembrie, apar toate produsele destinate Halloweenului. Ca de obicei, tinta lor sunt copiii care astfel sunt expusi, pe de o parte, "esteticii" uratului (masti, deghizari de "groaza") si, pe de alta parte, dependentei de zahar (mormane de bonboane). De ce au nevoie adolescentii educati intr-o institutie prestigioasa de o astfel de mascarada? Sunt atatea adevarate sarbatori si prileje de bucurie pentru cei credinciosi. E absurd sa se adopte un rit pagân vestic care nu s-a raspandit la o scara atat de larga decat din motive comerciale si care nu are absolut nici o valoare educativa (decat poate ca exemplu negativ). Din cate stiam noi, la origine All hallows' eve sau even era ocazia de a glorifica uratul si raul ca a doua zi - ziua catolica a tuturor sfintilor si zi de pomenire a mortilor in multe tari catolice - aceste forte sa nu se manifeste. Un motiv in plus sa respingem aceasta initiativa.

AdrianaB spunea...

Eu traiesc in America, unde, se stie, e tara Halloweenului. La scoala unde merg copiii mei 2 zile pe saptamana avem mame crestine, nu ortodoxe, dar credincioase. Ele nu sarbatoresc Halloween, nu isi imbraca copiii in costume si nu participa in niciun fel de manifestare. Pur si simplu aleg sa intoarca spatele acestui fenomen.
Mi se pare extraordinar o tara ortodoxa, unde se declara 90% crestini, sa adere la asa ceva. Si mai de poveste e ca preotii sau sotii de preoti sa organizeze asa ceva. Se pare ca nu mai exista bun simt, sau macar simtul ridicolului.

Anonim spunea...

Eu nu sunt mama, deci nu pot sa-ti dau un sfat concret pentru ca nu am fost pusa in situatia asta.
Deci imi dau cu parerea doar teoretic.

Poate ar fi bine s-o abordezi pe fiica de preot ortodox, una din initiatoarele petrecerii, cu care ai avea mai multe sanse de reusita, sper.
Si apoi sa gasesti mai multi parinti care gandesc ca tine si sa va organizati, sa luati atitudine, dar documentata, cu multe explicatii.

Halloween-ul e considerata o sarbatoare cool, nimeni nu stie de ce o sarbatoreste, de fapt. Cred ca de asta se organizeaza si in scoli: pentru ca e cool. Multi oameni nu mai cred azi in vrajitoare, demoni, chiar nici in Dumnezeu. De aceea nu vad nimic in neregula.

Mariana spunea...

Probabil că, acum când scriu eu, evenimentul va fi trecut iar tu ai acţionat deja aşa cum te-a îndemnat inima şi credinţa.

Sunt sigură că mulţi nu văd niciun rău într-o petrecere de Haloween, nu ştiu semnificaţia, poate nici nu îi interesează. E doar un motiv să se întâlnească şi să se distreze, să fie "cool" sau la modă. De multe ori m-am gândit că ne lipim prea repede sufletul de tot ce e "în trend" şi se poartă, de tot ce ne este băgat pe gât de vreun interes sau altul, fără să ne gândim la implicaţii sau urmări.
Eu, ca părinte ortodox, practicant, nu mi-aş fi lăsat copilul să ia parte la petrecere şi mi-aş fi precizat poziţia şi în faţa organizatoarelor.

Mă întreb dacă liceul a organizat vreo serbare de ziua Sfântului sub numele şi oblăduirea căruia îşi desfăşoară activitatea...

Unknown spunea...

Si eu locuiesc in afara tarii si azi am aflat ca maine fiica mea trebuie sa citeasca un text despre sarbatoarea asta la serbarea organizata de profesorii din scoala.

Ani de zile am incercat tot felul de tertipuri prin a-mi scoate copiii de la orice activitate necrestina, insa mi-am dat seama ca daca este sa-mi expun deschis punctul de vedere ma expun si eu si-mi expun si copiii.

In Romania insa ar trebui parintii sa vorbeasca intre ei si sa propuna profesorilor o excursie sau altceva cu caracter educativ ptr orice elev din scoala.

Nu avem cum sa luptam impotriva acestor actiuni bine organizate de anumite grupari, dar putem sa le schimbam directia spre lucruri bune, constructive.

Cred insa ca Dumnezeu o sa va lumineze si o sa actionati bine.

matuşka Eufemia spunea...

Dragii mei, vă mulțumesc pentru că v-ați făcut timp să îmi scrieți. După cum am scris în postare, de vreme ce toții copiii participau, era clar că și părinții lor sînt de acord cu această manifestare. Nu aveam cu cine să fac echipă (: Așa că pur și simplu copilul meu nu a participat. Pînă la urmă, petrecerea s-a organizat la un parc de distracții, iar profesoare nu au participat, pentru că a fost considerată o activitate extra-școlară. De organizare, bineînțeles că s-a ocupat colega mai sus menționată și familia ei, bănuiesc. Făcînd o sumă, cred că Sfîntul Andrei Șaguna - căci de el e vorba - a protejat clădirea de o asemenea petrecere, iar eu am rămas într-adevăr *să strig singură în pustia inimilor părinților*, iar fiul meu să strige în pustia inimilor colegilor lui. Totuși, cu o floare nu se face primăvara, dar avem nădejde în milostivirea Domnului și în ajutorul Sfinților Lui. Fiecăruia dintre voi vă doresc un post cu folos și vă mulțumesc încă o dată pentru comuniune!